13. helmikuuta 2018

Paluu treeniarkeen


Viikko sitten uskaltauduin palaamaan takaisin salille ja hikitreenin pariin, kun saimme oman suihkun vihdoin käyttöön kylppärirempan jälkeen ja oli odotettavissa, että myös pesukoneen saisi piankin takaisin toimintaan. Tosiasiassahan siinä kävi niin, että jouduin hikisiä treenivaatteita parina yönä siinä viikolla tuulettelemaan ulkona pakkasessa, kun pesukoneen käyttöönotto venyi viikonlopulle. Vaikka en vaatteita heti pesuun saanut, sain ulkona tuuletettua enimmät hajut ja bakteerit pois, jotta kärsivät odotella pesuun asti.

Kävin salilla kolmesti tekemässä kevyehkön koko kropan treenin, jotta lihakset heräilisivät taas tuleviin rutistuksiin. Koska salille on hivenen matkaa, on tullut myös käveltyä kiitettävästi. Kävellen matkaan menee aikaa puolisen tuntia per suunta. Aikaahan yhteen salireissuun saa helposti kulumaan jopa kolme tuntia, jos salilla innostuu vaikkapa soutelemaan vähän enempi kuin tarve vaatisi. Normaalisti ohjelman mukaisesta treenistä suoriutuisin ehkäpä tunnissa lämmittelyineen ja jäähdyttelyineen, mutta nyt nilkkajumpat lisäävät aikaan puolisen tuntia. Toisaalta nyt kun on aikaa, niin mikäpäs siinä on ajan kanssa treenaillessa.

Aloitin viikko sitten maanantaina myös 28 päivän iltatreenihaasteen, jonka bongasin Tanjan YKSI PÄIVÄ ELÄMÄSTÄ - THIS IS MY RUN - blogista. Haasteen 28:n päivän aikana arkisin tehdään neljän liikkeen sarja, lauantaisin kolmen liikkeen sarja ja sunnuntaisin saa levätä. Liikkeinä haasteessa ovat istumaan nousu, kyykky, punnerrus ja lankku. Kaikki ovat siis helposti toteutettavissa kotona ilman apuvälineitä, lankutuksen ajanottoon toki voi halutessaan kelloa käyttää, jos ei luota sisäiseen sekuntikelloonsa. Itse olen toteuttanut haastetta sekä kotona että salilla ja useimmiten aamulla tai aamupäivällä. En tiedä, mistä haaste on nimensä saanut ja olisiko joku idea toteuttaa haaste iltaisin, mutta minua se ei ole sitonut. Tanja on julkaissut jo kolmen viikon ohjelman ja näyttäisi siltä, että istumaan nousuissa ja kyykyissä toistoilla on tapana nousta haasteen edetessä, kun taas punnerrusten määrä ja lankutuksen aika pysyvät samana. Mikäli innostut haastamaan itsesikin tähän nopeasti toteutettavaan ja helppoon koko kropan treeniin, niin käy ihmeessä katsomassa tarkemmat toistot Tanjan blogista.

Tällä viikolla olen salitreenin, nilkkajumpan ja 28-haasteen lisäksi herätellyt vuosia nukuksissa ollutta harjoitusmuotoa. Nimittäin sauvakävelyä! Sain äidiltäni lainaan sauvat, sillä omistani olen luopunut joskus vuosikausia sitten. Olen viimeviikkoina kärsinyt jumiutuvasta selästä, joka ei päivisin niinkään oireile, mutta öisin herättelee säryllään. Naprapaatti ehdotti sauvakävelyä yhdeksi mahdolliseksi apukeinoksi. Niinpä olen eilen ja tänään mennä viipottanut tuolla sauvat viuhuen. Täytyypä todeta, että on niin paljon helpompaa pitää vauhtia yllä sauvojen kanssa kuin ilman. En myöskään saa kävellessä sykettä nousemaan ihanteelliselle tasolle, kun taas juostessa se on aina noussut helposti sen yli. Toisin on sauvojen kanssa. Ehkä joudun vielä jossain vaiheessa sijoittamaan omiin sauvoihin, jos äiti kaipailee sauvojaan joskus takaisin.

Pari viikkoa herkutonta helmikuuta jäljellä. Hyvin on mennyt tähän asti. Nyt toivotaan, että hyvin käynnistynyt treeni-intokin pysyisi päällä ja treenitauon aikana kertyneet kilot saisivat kyytiä ja voimatasot palautuisivat pian entiselleen.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva, kun kävit. Tule toistekin.